Vyberte stránku

Slovo imunita na nás v poslední době vyskakuje ze všech koutů. Hrnou se na nás informace o potravinách a doplňcích stravy, které nás zaručeně ochrání před viry a infekcemi. Ve většině případů to ale není nic víc než reklama, nejen zjevná, ale často i skrytá. Je třeba zapojit zdravý rozum a vsadit na pozitivní stereotyp, říká RNDr. Pavel Suchánek, který působí mimo jiné jako výzkumný pracovník IKEM a vysokoškolský pedagog.

Kondičku nezískáte přes noc

Pandemie tu s námi ještě nějakou dobu bude, a je docela možné, že se bude opakovat, jako se ostatně pravidelně vrací i běžné chřipkové epidemie. Hodně nám toho vzala, současně ale poukázala na některé důležité skutečnosti.  „Současná situace velmi silně upozornila na to, jak důležitá je prevence, dlouhodobý zdravý životní styl, každodenní aktivita, pravidelný pohyb a z něj plynoucí dobrá fyzická kondice přiměřená věku,“ říká Pavel Suchánek. Kondičku a pevnou imunitu ale nevybudujete přes noc. „Nejde o to, kolik sníte vitaminů, stopových prvků a super potravin. Jde o dlouhodobý, nejlépe trvalý zdravý životní styl. Právě teď se ukazuje, jestli jsme se poslední roky kvalitně stravovali, pravidelně sportovali, udržovali se v kondici a bojovali se stresem pohybem, nikoliv přejídáním se a alkoholem,“ dodává. 

Co můžeme a nemůžeme ovlivnit 

„Rozlišujeme dva okruhy rizikových faktorů, které mají vliv na naši imunitu,“ říká Pavel Suchánek. S první skupinou se prakticky nedá nic udělat, proto se označují jako neovlivnitelné. Sem patří věk, pohlaví, genetický vklad a podobně. Když zjišťujeme, jak je pacient náchylný k určitému onemocnění, můžeme k těmto faktorům jen přihlížet. Věk přitom hraje jednu z nejpodstatnějších rolí. Čím jste starší, tím víc klesá kvalita a účinnost imunitní bariéry. Naopak do skupiny ovlivnitelných faktorů patří tělesná hmotnost, tělesné složení a zdatnost, spánkový režim, složení stravy, kouření, konzumace alkoholu apod. S tím vším nejen můžeme, ale dokonce bychom s tím měli něco dělat“, vysvětluje.

Co pro sebe můžeme udělat? 

Důležité je udržovat si optimální hmotnost, pravidelně se hýbat, pravidelně a kvalitně jíst, tedy být aktivní v přístupu ke svému životu. Naopak velmi zranitelnými z hlediska možné nákazy jsou neaktivní lidé, tedy lidé, kteří se nezdravým životním stylem dopracovali nejen k obezitě, ale i vysokému krevnímu tlaku, cukrovce druhého typu apod. Ohrožení jsou také ti, kteří málo spí a podléhají dlouhodobému stresu. 

Složení jídelníčku je důležité. Ale jde o víc 

Podpora imunity je mozaika složená z mnoha kamínků. Strava samozřejmě hraje důležitou úlohu, ale nejde jen o její složení. Důležitá je také pravidelnost a množství jídla, které smíme. To souvisí s dalším důležitým faktorem, kterým je stres. Každá nepravidelnost ve stravě, ovšem nejen ve stravě, ale v celém životním nastavení, vede ke stresu. A ten velmi negativně ovlivňuje metabolismus. Stres například brání budování svalové hmoty, a naopak podporuje přeměnu energie ze stravy do tuků, zejména pak do tuků, které se ukládají do břišní dutiny; to jsou takzvané vnitrobřišní tuky, viscerální tuky. Tento typ tuku má výrazně negativní vliv na celé naše zdraví, včetně imunity, kterou podstatně vyčerpává a oslabuje. Nadměrné množství vnitrobřišního tuku způsobuje takzvaný chronický celotělový zánět, který dlouhodobě poškozuje zdraví a oslabuje imunitu.  

Nevěřte na zázraky 

I když to se stravou a pohybem myslíte dobře, mohou vaší imunitě velmi významně uškodit. Mám na mysli zejména různé zázračné detoxy a diety.  Je prokázáno, že výrazné omezení stravy nebo její pestrosti vždy vede k výraznému poklesu imunitní bariéry. Stejně tak je z hlediska imunity rizikové i nárazovité hladovění a následné přejídání nebo dlouhodobé hladovění,“ upozorňuje Pavel Suchánek. Stejně tak imunitě neprospívá nadměrná fyzická zátěž, hlavně pokud jste dlouhodobě nesportovali. „Když jste dvacet let neběhali, těžko můžete za tři měsíce uběhnout půlmaraton. Takovými nápady své imunitě nijak neprospějete,“ dodává.  

Bez pevných základů to nepůjde 

Základem je neuchylovat se v žádném směru k extrémům, naopak nastavit takzvaný pozitivní stereotyp. Ten spočívá v pravidelné a vyvážené stravě podpořené pravidelnou a k věku a zdravotnímu stavu přiměřenou pohybovou aktivitou a pravidelným spánkem. To vše dlouhodobě, pokud možno trvale. „Moje rada tedy zní: Řešte nejprve základy, na kterých můžete stavět. Vybudujte si imunitu na základě pozitivního stereotypu a tu pak podporujte v krizových obdobích ovocem, zeleninou, super potravinami a kvalitními doplňky stravy na bázi přírodních koncentrátů ze spousty různých druhů zeleniny a ovoce.  Bez základu v pravidelnosti budete jen hasit problémy způsobené nadměrným stresem. Stresu se samozřejmě úplně nevyhnete. Je ale zbytečné přidělávat si další stres nepravidelným a nevhodným životním stylem,uzavírá Pavel Suchánek.


RNDr. Pavel Suchánek

Odborný garant a spoluzakladatel Institutu dietologie a výživy, výzkumný pracovník IKEM, vysokoškolský pedagog, autor či spoluautor více než 50 odborných publikací. Jeho odborná sdělení jsou pravidelně přijímána na tuzemských i zahraničních odborných konferencích. Spolupracuje na několika mezinárodních projektech. 

Více na www.PavelSuchanek.com nebo www.fitbee.cz