Vyberte stránku

Proč je lezení tak super? Protože díky němu opravdu posilujete. Lezení zpevňuje břicho, záda a prsa, ale i ramena. A to fakt hodně. Než se do toho ale dáte, je třeba si protáhnout ruce. Bez těch to nepůjde.   

Matyáš Kozma

Základní pozice

Ve všech polohách se snažte mít co nejvíc narovnaná záda, ramena držte od uší (do šířky), hlavu zpříma a prsa vystrčená.

Co když to bolí? 

Připravte se na to, že cviky nemusí být zezačátku příjemné. To proto, že ruce tímhle způsobem běžně nepoužíváme. Mějte se rádi a vnímejte rozdíl mezi nepohodlím a bolestí. Trochu nepohodlí zkuste překonat, ale neměli byste jít přes citelnou bolest.

K čemu to je? 

Zaktivovaná zápěstí vás připraví nejen na nácvik lezení, ale i na nehody v běžném životě, jako jsou pády na kluzkém povrchu, třeba na bruslích. Co uděláte, když vám ujede noha? Snažíte se zachránit tím, že si pod sebe vsunete ruku. Když budete mít dostatečně protažené zápěstí, možná to zvládnete bez sádry. 

Cvik 1

Klekněte si na zem, ruce si opřete před sebou dlaněmi dolů, prsty směřují dopředu. Paže propněte v loktech a zároveň tiskněte celou dlaň k zemi. V téhle pozici zkuste přenášet váhu z nohou na ruce a zpět, prostě se houpejte dopředu a dozadu. Pořád si u toho hlídejte, abyste měli natažené lokty. Čím dál se při pohybu dopředu dostanete, tím líp. Víc se protáhne zápěstí. 

Cvik 2

Klekněte si na zem, ruce si opřete před sebou o zem dlaněmi dolů. Prsty tentokrát směřují dozadu, tedy ke kolenům. Také lokty mějte natočené k tělu a postupně je pokrčujte. Tím se bude zápěstí (a spolu s ním celé předloktí) ještě víc protahovat. 

Cvik 3

Cvik může být ze začátku dost nepříjemný, ale i tuhle nezvyklou polohu tělo přirozeně zvládne. Je to ovšem otázka dlouhodobého tréninku. Jděte na to pomalu, kousek po kousku, a uvidíte, že se to časem poddá.   

Klekněte si na zem, ruce si opřete před sebou o zem dlaněmi vzhůru, prsty směřují dozadu, ke kolenům. Opíráte se tedy o hřbety dlaní. Propínejte ruce v loktech a lokty natáčejte k tělu (pozor, nevytáčejte je do stran). Pokud to půjde, můžete lokty mírně pokrčovat směrem k tělu. 

Cvik 4

I pro tenhle cvik platí, že je třeba se k němu pomalu a trpělivě propracovat. 

Klekněte si na zem, ruce si opřete před sebou o zem dlaněmi vzhůru, opíráte se tedy o hřbety dlaní. Prsty tentokrát směřují proti sobě. Snažte se přitom propínat ruce v loktech.